ZAMIERZENIA NA KOLEJNY TYDZIEŃ- KOTKI MINIONKI NUTKI BIEDRONKI

ZAMIERZENIA NA KOLEJNY TYDZIEŃ- KOTKI MINIONKI NUTKI BIEDRONKI

PROPOZYCJA ZABAW DLA GRUP  : MINIONKI KOTKI  NUTKI      BIEDRONKI

„MUZYKA JEST WSZĘDZIE”

01.06.2020/ PONIEDZIAŁEK/ Muzyczny dzień dziecka

Zadanie 1. Posłuchaj piosenek
https://www.youtube.com/watch?v=gCoFVxMit4o
https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4

Zadanie 2.Rozmowa na temat piosenki.
• Określanie tempa i nastroju piosenki.
– O czyim święcie jest piosenka?
– Jak nazywa się to święto?
– Jak bawią się dzieci?
– Jak wyglądają ich buzie?
Ćwiczenia emisyjne: powtarzanie wybranych fragmentów melodii piosenki na sylabach: na, na, ta, ta, ma, ma…

Zadanie3 .obejrzyj film wspólnie z rodzicami lub kimś dorosłym https://www.youtube.com/watch?v=VtmNFGp-ZYQ

A może masz ochotę potańczyć :
https://www.youtube.com/watch?v=oGJg1RSOof4

https://www.youtube.com/watch?v=wt-YMY_K05A&list=PLMBqIVv71uJPOfN2RtLTCRBhIjFUH6oob

02.06.2020/ WTOREK/ Zabawy rytmiczne

Zadanie1 „Klap klap klap”-  zabawa z pląsem – logorytmika
https://www.youtube.com/watch?v=oJKqj47d_oI
Rodzic wraz z dzieckiem obejrzy i wykona prosty układ rytmiczny przy muzyce. Zabawa dostarczy dziecku ruchu rozładowującego napięcie, nauczy dziecko zapamiętywania i powtarzania określonej sekwencji rytmiczno- ruchowej. Dziecko będzie zmobilizowane do koncentracji uwagi, pamięci oraz rytmicznego poruszania się przy muzyce.

Zadanie 2 Aktywne słuchanie oraz interpretowanie wiersza W. Badalskiej  „Muzyka na krzywej wierzy”.

Jak nie chcesz wierzyć to nie wierz
ja wcale się tym nie zmartwię,
lecz kiedyś na Krzywej Wieży żył kot,
co grać umiał na harfie.
Ta harfa miała trzy struny, (dziecko pokazuje na palcach na ilu strunach grał kot)
trzy struny miały trzy dźwięki
a kot na tych strunach prześlicznie wygrywał,
wygrywał przeróżne piosenki.
Brrdim, brrdam, brrdum – grywał co wieczór.( dziecko powtarza)
Brrdim, brrdam, brrdum -słodko, w takt walca.(dziecko powtarza)
A myszy tańczyły, leciutko, leciutko,
na palcach, na palcach, na palcach..(dziecko tańczy na palcach)
Lecz kiedyś – och! – pękła mu struna
co „brrdim, brrdim” śpiewała najcieniej.(dziecko powtarza)
Lecz kot na dwóch strunach
też umiał, grać umiał,
więc walca na marsza zamienił.
Brrdam, brrdum, Brrdam, brrdum,( dziecko powtarza)
grywał co wieczór,
Brrdam, brrdum, Brrdam, brrdum,( dziecko powtarza)
aż się sypał tynk z wieży.
A myszy tupały, dokoła tupały
jak oddział najlepszych żołnierzy:
Lewa- prawa, lewa- prawa
Raz i dwa, raz i dwa (dziecko maszeruje i tupie w rytm pokazany przez rodzica)
Lecz kiedyś – och! – pękła mu struna
co „brrdam brrdam” basem dźwięczała.
Kot dalej grał – grał na tej jednej
która mu w harfie została.
Brduum, Brduum, Brduum, Brduum,
grywał co wieczór,
Brduum, Brduum, Brduum, Brduum,
przejęty srodze.
A myszy tańczyły, wokoło tańczyły,
tańczyły na jednej nodze! (dziecko skacze na jednej nodze)
Lecz kiedyś – och! – pękła mu struna – ostatnia!
Kot, zrozpaczony i wściekły
porzucił harfę, zaspiewał „Miauu, miauu miauuu…!”(dziecko powtarza)
Och.. ale myszy uciekły.
Więc harfę odstawił do kąta,
a sam się ułożył przy piecu.
Gdy wieżą wiatr chwieje, deszcz spływa po gontach
kot mruczy ballady co wieczór.
Zachęcam rodzica do przeczytania utworu dziecku i powtarzania wraz z dzieckiem wyrazów dźwiękonaśladowczych oraz interpretacji ruchowej słów wiersza w sposób dowolny według pomysłu dziecka.

Można również wysłuchać wiersza na stronie
 https://www.youtube.com/watch?v=ANvIdZLxtgE

Zadanie 3
„Kocie ballady”-improwizacje wokalne -dziecko śpiewa wymyślone krótkie historyjki

03.06.2020/ ŚRODA / Muzyczny malarz – poznajemy skrzypce

Zadanie1
.Malujemy przy muzyce”- dziecko namaluje bądź narysuje według własnego pomysłu oraz wyobraźni, to o czym opowiada muzyka . Możemy włączyć dziecku utwór J. Straussa „Nad pięknym modrym Dunajem” (lub inny z kanonu muzyki klasycznej dla dzieci).

Zadanie 2.
Słuchanie wiersza W. Słobodnika „Jaś skrzypek”.

Kiedy Jaś przeciągnie smyczkiem Kiedy zagra poloneza
po strunach od ucha, Jaś,skrzypek natchniony,
cały dom, podwórko całe przez okienko wtedy płyną
tej muzyki słucha. aksamitne tony.
Słucha podwórzowa dziatwa, Gdy rozlegnie się oberek,
słucha szewc Antoni Dratwa, tańczy stolarz, pan Świderek,
słucha Kot Mruczysław, tańczy nawet stołek
słucha siwa Wisła. jak skoczny wesołek.
Tylko pies Azorek jakoś Szczeka pies Azorek, szczeka:
nie lubi muzyki „Hau, hau, Jasiu, nie graj,
i tak wyje, i tak wyje, bo nie znoszę twej muzyki,
jak wilk leśny dziki. chociaż jest ze srebra.

Rodzic przeczyta dziecku wiersz. Porozmawia z dzieckiem na temat treści wiersza. Zada dziecku pytania:
.
– Na jakim instrumencie gra Jaś?
– Kto słucha jego muzyki? Jakie utwory gra?
– Kto nie lubi słuchać muzyki Jasia? Jak się wtedy zachowuje?
– Jak myślicie, dlaczego Azor nie znosi muzyki
Rodzic wyjaśni dziecku niezrozumiałe pojęcia i zwroty:
przeciągnąć smyczkiem po strunach od ucha,
podwórzowa dziatwa, skrzypek natchniony, aksamitne tony, wesołek, muzyka ze srebra.

„Co to za instrument?”- ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej, zabawa dydaktyczna.

Proponuję, aby rodzic wydrukował obrazek instrumentu nie pokazując go dziecku. Rodzic potnie obrazek na pięć bądź sześć części. Zadaniem dziecka jest ułożenie obrazka z części , nazwanie instrumentu przedstawionego na obrazku. Zachęcam także do wybrzmiewania sylab nazw instrumentów oraz wybrzmiewania pierwszej głoski. Ćwiczenie słuchu fonematycznego przygotowuje dziecko do podjęcia nauki czytania.

Zadanie 3„Muzyczne przygody Matyldy”- film edukacyjny https://www.youtube.com/watch?v=Z3vCFpsz37E
Zapoznanie z wyglądem, budową i brzmieniem skrzypiec z wykorzystaniem obrazków i filmu.

04.06.2020/ CZWARTEK/ Muzyka klasyczna dla dzieci

Zadanie 1 – zabawy muzyczne z nietypowymi przedmiotami
„Folia i jej dźwięki” – zabawy z folią. (według E. Wagner)
Rodzic rozkłada na podłodze kawałki folii. Dziecko chodzi omijając folię, na umówiony sygnał podnosi wybrany kawałek folii i próbuje wydobyć z niego różne dźwięki.

Zadanie 2 „Co przedstawia ta muzyka?- słuchanie utworu C. Saint- Saensa „Akwarium”
https://www.youtube.com/watch?v=tYT9ZbDug-g
Dziecko próbuje opowiedzieć swoje wrażenia związane z wysłuchaną muzyka. Wypowiada się na temat z czym kojarzy mu się wysłuchana muzyka. Dziecko ponownie wysłucha nagrania i spróbuje z pomocą rodzica przestawić je za pomocą ruchu.

Zadanie 3

„Brzydkie kaczątko” – bajka dla dzieci (audiobooki)
 https://www.youtube.com/watch?v=XM6nKXHjj9Q
Dziecko wysłucha bajki.
Odpowie na pytania zadawane przez rodzica na temat bajki :
– Dlaczego kaczątko nie było lubiane ?
– Jak czuło się kaczątko ?
– Kto okazał się przyjacielem kaczątka ?
Kim okazało się być kaczątko ?

„Łabędź z papieru”- zabawa plastyczna z wykorzystaniem techniki origami. Dziecko wykona z pomocą rodzica łabędzia z papieru.
Pomocny będzie https://www.youtube.com/watch?v=kpqABy3cwyY

05.06.2020/ PIĄTEK/ Wszystko wokół nas gra

Zadanie1
„Zgadnij co to za instrument” – zagadki muzyczne. Dziecko próbuje odgadywać nazwę instrumentu, którego dźwięki słyszy.
https://www.youtube.com/watch?v=6y0LGu724lY
-posłuchaj śpiewu ptaków
https://www.youtube.com/watch?v=W5ACbMU15R4
Moze podczas spacerów uda wam się usłyszeć któregoś ptaka
Zadanie 2.
„Jezioro łabędzie”-fragmenty widowiska baletowego Narodowy Lwowski Teatr Opery i Baletu). Obcowanie ze sztuką i muzyką klasyczna. Rozwijanie zainteresowań oraz wrażliwości muzycznej. Dziecko może wykonać własny tanie do muzyki na przykład z bibułkową szarfą lub wstążką umocowaną na patyczku.
https://www.youtube.com/watch?v=xQwYKNMu0mQ

Zadanie 3 .

Muzykanci konszabelanci”- zabawy przy piosence
(według M. Bogdanowicz).
 
Dziecko i rodzic prowadzą dialog, na końcu dzieci –
muzykanci wymieniają jakiś instrument (np. skrzypce, flet, trąbka itp.) i wykonują ruchy naśladujące grę na tym instrumencie, naśladując jednocześnie odpowiednie dźwięki (np. na skrzypcach: dylu–dylu, dylu-dylu; na trąbce: trutu-tutu, trutu-tutu; na flecie: fiju-fiju, fiju-fiju itp.). Dialog może
być prowadzony przez dzieci i nauczyciela.
 
Jestem muzykantem konszabelantem,
 my muzykanci konszabelanci.
Ja umiem grać, my umiemy grać.
A na czym? Na pianinie.
A pianino i-no, i-no, a pianino i-no, i-no,
a pianino i-no, i-no, a pianino bęc

zabawy logopedyczne – „Całuśny walc dla mamy :https://www.youtube.com/watch?v=Qhqzbq_V00w