KOTKI W DOMU

Witamy! Drodzy Rodzice, w związku z  tym trudnym czasem epidemii nie możemy pracować z dziećmi w normalnym trybie. W związku z tym proponujemy Panstwu zadania i zabawy do pracy z dziećmi w domu na miesiąc kwiecień. Pozdrawiamy serdecznie! Teresa Niedzielin, Jolanta Gorazdowska

Wiosna na wsi Grupa Kotki
Temat kompleksowy: 14.04-17.04

Poznawanie wybranych dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi.

1. Ćwiczenia artykulacyjne na podstawie wiersza W. Chotomskiej Co słychać na wsi. Naśladowanie głosów zwierząt, których nazwy wypowiada nauczyciel.
Co słychać? Zależy, gdzie. – Ko, ko, ko, ko, ko! – w kurniku.
Na łące słychać: – Kle! Kle! Koło budy słychać: – Hau!
Na stawie: – Kwa! Kwa! A na progu: – Miau!
Na polu: – Kraaa! A co słychać w domu,
Przed kurnikiem: – Kukuryku! nie powiem nikomu

2. Nauka lub słuchanie wiersza I. Salach „Chodzi kurka.”
Chodzi kurka po ogródku, małe ziarnko trzyma w dzióbku.
A dla kogo? A dla dzieci, co gromadka za nią leci.
Po ogródku chodzi kurka i pazurkiem czyści piórka,
a za kurką kogut – tatko pilnie strzeże swego stadka.
Rozmowa na temat wiersza.
– Kto chodził po ogródku?
– Co kura niosła w dziobie?
– Dla kogo niosła ziarenko?
– Kto latał za kurą?
– Co kura czyściła pazurkiem?
– Kto pilnował stada?

3.Kolorowanie rysunku wybranego zwierzątka z wiejskiego podwórka.

4. Wykonywanie masażu Spacer biedronki na plecach drugiej osoby zgodnie z tekstem
rymowanki i instruktażem.
Dzieci:
Biedroneczka mała delikatnie poruszają palcami w różnych kierunkach,
po trawce biegała.
Nóżkami tupała, naprzemiennie uderzają w plecy otwartymi dłońmi,
rączkami machała. masują je obiema rękami,
Potem się ślizgała przesuwają zewnętrzną stroną dłoni do gy,
do góry i w dół. wewnętrzną w dł,
W kółko się kręciła rysują rękami koła w przeciwnych kierunkach,
i piłką bawiła. delikatnie uderzają pięściami,
Gdy deszcz zaczął padać, stukają palcami wskazującymi z gy na dł,
pod listkiem się skryła rysują obiema rękami kształt liścia,
i bardzo zmęczona przesuwają złączone dłonie w jedną i w drugą
spać się położyła. stronę.
5I55I
5. Bajka ortofoniczna W zagrodzie Małgosi (według E. Michałowskiej).
Dzieci naśladują głosy zwierząt z wiejskiego podwórka w miejscach, w których nauczyciel
przerywa recytację. Następnie odpowiadają na pytania dotyczące
czynności wykonywanych przez zwierzęta z wiersza. Dzieci stoją w kole. Nauczyciel
rzuca kolejno do nich piłkę, zadając pytanie, np. Co robi piesek? Dane dziecko łapie
piłkę i odpowiada: Szczeka. (Co robi kot? Miauczy; Co robi kura? Gdacze; Co robi
kaczka? Kwacze).
Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi Owca beczy: Be, be, be.
każde zwierzątko o jedzenie prosi. Koza meczy: Me, me, me.
Piesek szczeka: Hau, hau, hau. Indor gulgocze: Gul, gul, gul.
Kotek miauczy: Miau, miau, miau. Krowa ryczy: Mu, mu, mu.
Kura gdacze: Kod, ko, dak. Konik parska: Prr, prr, prr.
Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa. A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.
Gaska gęga: Gę, gę, gę. I tak gra orkiestra ta,
Ona też chce najeść się. aż Małgosia jeść im da.

6. Słuchanie opowiadania T. Fiutowskiej Burek i gęsi.
Na podwórku dużo kurzu. Gonił Burek gąski małe, bo nie lubił, jak gęgały. A za Burkiem
gęsia mama. Chce rozprawić się z psem sama.
– Sss, sss, sss – syczy na Burka. – Wynoś się z podwórka!
– Ja z podwórka? Hau, hau, hau! Nie mam zamiaru!
Ale gęś nie ucieka, tylko groźnie syczy:
– Sss, sss, sss. A gąsięta też:
– Sss, sss, sss…
Burek na to: – Jestem zły – i na gęsi szczerzy kły.
A gęś go dziobem, szczyp za ogon, szczyp za ucho, szczyp za grzbiet… Szczypie, ile się
da i gdzie się da. Podkulił Burek ogon, ale szczeka na gęsi:
– Hau, hau, hau! – i usiłuje chwycić je zębami. Ale one wyciągają długie szyje i syczą:
– Sss, sss, sss…
Burek szczeka: – Hau, hau, hau! I ucieka. To dopiero awantura! Kurz się wznosi, lecą
pióra.
Rozmowa na temat opowiadania.

7. Zabawa ruchowo-naśladowcza Chodzimy gęsiego.
Wyjaśnienie, co to znaczy chodzić gęsiego.
8. Wykonywanie pracy plastycznej Piesek wyklejanka z kolorowego papieru wyklejanie rysunku pieska małymi kawałeczkami brązowego lub czarnego papieru; dorysowywanie trawy zieloną kredką świecową
9. Zabawa słowna Co robi piesek? .
Nauczyciel pyta, co robią poszczególne, wymieniane przez niego, zwierzęta. Dzieci podają
jak najwięcej przykładów wykonywanych przez nie czynności, np.:
Co robi pies? Szczeka, pilnuje domu, warczy, biega.
Co robi krowa? Woła: muuu, chodzi, daje mleko, je trawę.
Co robi kura? Zbiera ziarna, znosi jajka, woła: ko, ko, ko.
10. Lepienie z plasteliny wybranego zwierzątka z wiejskiego podwórka.