EKOLUDKI I MYSZKI – PROPOZYCJA PRACY NA KOLEJNY TYDZIEŃ

EKOLUDKI I MYSZKI – PROPOZYCJA PRACY NA KOLEJNY TYDZIEŃ

EKOLUDKI I MYSZKI Propozycja zajęć na najbliższy tydzień

Temat tygodniowy Muzyka jest wszędzie, którego celem jest rozpoznawanie różnorodnych dźwięków; uświadomienie szkodliwości hałasu; umuzykalnienie dzieci oraz rozwijanie poczucia rytmu.
1. Krótka rozmowa na temat Co to jest orkiestra? − Jakie instrumenty grają w orkiestrze? − Dzięki czemu muzycy grający w orkiestrze wiedzą, jak mają grać? − Jak nazywają się znaki, dzięki którym muzycy wiedzą, w jaki sposób grać?
2. Słuchanie piosenki Skaczące nutki (sł. Dorota Gellner, muz. B. Kolago). https://www.youtube.com/watch?v=pP5LwJA1Gu0 Rozmowa na temat piosenki.
− Jak nazywały się nutki?
− Ile ich było?
− Co robiły?

3. Zabawa naśladowcza przy piosence Jestem Muzykantem https://www.youtube.com/watch?v=or-xxFjWMy0
4. Zabawa dydaktyczna Ludzkie głosy. – Co można powiedzieć o ludzkich głosach? • Zwrócenie uwagi na różnice w głosie kobiety, mężczyzny, dziecka, niemowlęcia. • Poszukiwanie jak największej liczby przymiotnikowych określeń tego, jaki może być głos. Np. cienki, gruby, słaby, mocny, piskliwy, drżący, płaczliwy. • Słuchanie nagrań – basu i sopranu; zwrócenie uwagi na różnice między nimi; śpiewanie wybranej piosenki, naśladowanie wykonawcy z nagrania.
5. Zabawy z wykorzystaniem rymowanki – powtarzanie jej podanym przez nauczyciela rodzajem głosu (cienkim, grubym, słabym, mocnym).
Różne dźwięki są dokoła. Nasze uszy ich słuchają, Raz coś stuka, raz coś woła. Coraz lepiej świat poznają.
6. Zabawa Kupujemy instrumenty. Rodzic przedstawia dzieciom zadania z treścią; dzieci dokonują obliczeń na palcach, a potem na liczmanach (patyczki, kredki, plastikowe nakrętki, klamerki, itp.); podają wyniki swoich obliczeń. Np.
W sklepie muzycznym na półce leżało dziewięć grzechotek. Dziadek kupił dwie grzechotki dla swoich wnuków. Ile grzechotek zostało na półce w sklepie? Do sklepu muzycznego przywieziono osiem trąbek. Cztery trąbki schowano do magazynu, a resztę wyłożono na wystawie. Ile trąbek wyłożono na wystawie?
7. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.
Dodawanie z wykorzystaniem kostek. Dzieci rzucają dwiema kostkami, w których zaklejone są ścianki z sześcioma oczkami. Są tam cyfry 0. Po wyrzuceniu – dzieci liczą oczka i układają odpowiednie działanie. Np. dziecko wyrzuciło na kostkach 5 oczek i 4 oczka. Układa działanie: 5 + 4 = 9 i je odczytuje.
8. Opowiadanie Przerwany hejnał -Baśnie Polskie https://www.youtube.com/watch?v=gq8HijEzB8A Rozmowa na temat opowiadania.
– Czy strażnicy pilnowali Krakowa?
– Kto ostrzegł mieszkańców?
– Czy obronili miasto?
– Co się stało z trębaczem?
– Jak krakowianie upamiętnili to wydarzenie?

9. Słuchanie nagrania hejnału z wieży mariackiej. https://www.youtube.com/watch?v=i6R_v0ZCg4M
10. Oglądanie obrazka przedstawiającego trąbkę, zwrócenie uwagi na jej budowę. Naśladowanie gry na trąbce. Kolorowanie rysunku przedstawiającego trąbkę. http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/trabka
11. Propozycja ćwiczeń w kartach pracy s. 20-26 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/ks-5l-kp-cz4.pdf
Karta pracy, cz. 4, s. 20. − Co kojarzy się z muzyką? Rysowanie przedmiotów, które są źródłami muzyki. Mówienie rymowanki z różnymi emocjami.
Karta pracy, cz. 4, s. 21. Kończenie ozdabiania grzechotki (marakasów).
Karta pracy, cz. 4, s. 22. Wyklaskiwanie podanych rytmów. Nazywanie narysowanych instrumentów i osób, które na nich grają. Kolorowanie rysunków wybranych instrumentów.
Karta pracy, cz. 4, s. 23. Odszukiwanie na dużym zdjęciu instrumentów przedstawionych na zdjęciach na dole karty. Nazywanie ich.
Karta pracy, cz. 4, s. 24. Ćwiczenie graficzne Dorysuj lub skreśl. Przeliczenie kropek w kołach i sprawdzenie, czy w kolumnie, przy której się one znajdują, jest taka sama liczba instrumentów. (Jeśli jest ich zbyt mało, należy je dorysować, jeśli zbyt dużo – skreślić).
Karta pracy, cz. 4, s. 25. Czytanie całościowe nazw instrumentów: gitara, klarnet. Powtarzanie ich. Kolorowanie pól z literami tworzącymi te wyrazy.
Karta pracy, cz. 4, s. 26. Śpiewanie ulubionej piosenki głosami zwierząt przedstawionych na zdjęciach. Rysowanie po śladach rysunków spirali i jednoczesne wypowiadanie na wydechu aaaaaa…, dopóki nie braknie tchu.

12. Propozycja pracy plastycznej Instrument muzyczny z recyklingu
https://pl.pinterest.com/pin/729512839622987966/?e_t=dce2085ef40847e8852e8c2ad7280046&utm_source=31&utm_medium=2004&utm_campaign=rtpinrecs&utm_content=729512839622987966&utm_term=5
https://pl.pinterest.com/pin/35043703338317676/?e_t=dce2085ef40847e8852e8c2ad7280046&utm_source=31&utm_medium=2004&utm_campaign=rtpinrecs&utm_content=35043703338317676&utm_term=3