PROPOZYCJE DLA KOTKÓW, MINIONKÓW,NUTEK I BIEDRONEK

PROPOZYCJA ZABAW DLA GRUP KOTKI, MINIONKI, NUTKI, BIEDRONKI.
TEMAT„NA NASZYM PODWÓRKU” 08.06-12.06

08.06. Poniedziałek W piaskownicy
1. Opowieść ruchowa Zabawy w piaskownicy, z zastosowaniem metody W. Sherborne. Zachęcamy rodziców do wspólnej zabawy z dzieckiem.
Dzieci słuchają opowiadania o Lence i naśladują czynności dorosłego.
To był piękny letni dzień. ( rozkładamy ręce na boki).
Słońce mocno świeciło. (Podnosimy ręce w górę, potrząsamy dłońmi).
Wiał lekki wiaterek. (Poruszamy rękami na boki).
To był wymarzony dzień na zabawy na powietrzu. Lena poszła więc z mamą do parku. (Maszerujemy ).
Zobaczyła w nim dużą piaskownicę i szybko do niej pobiegła. (Biegamy ).
Cieszyła się, że przyszła tu z mamą. (Podskakujemy w miejscu).
Obok piaskownicy zauważyła chłopca. Żeby nie było mu smutno, zaproponowała wspólną zabawę. (Tworzymy parę i kręcimy się w kółeczku).
Na koniec podali sobie ręce i podziękowali za wspólną zabawę. (Ściskamy sobie nawzajem ręce).

2. Słuchanie opowiadania E. Pałasz Jak Wojtek szukał przyjaciela
Pewien chłopczyk, Wojtuś,nie miał kolegów. Po prostu nie wiedział jak ich znaleźć. Co tu robić? Myślał, myślał, aż wymyślił. Podejdzie do chłopaka i z całej siły go uderzy. Chłopiec zobaczy jaki Wojtuś jest silny, i się zaprzyjaźni. Jak pomyślał tak zrobił. Ale chłopiec się rozryczał, a potem Wojtek za karę dwa dni nie chodził na podwórko. Wymyślił następny sposób. Podejdzie do chłopca i zabierze mu zabawkę. Chłopiec pomyśli, że Wojtuś też chce się bawić i zostaną przyjaciółmi. Ale tamten chłopiec powiedział: „ Nie przeszkadzaj” i chciał odebrać swoją koparkę. Ponieważ Wojtek nie chciał oddać, zaczęli się sypać piaskiem, apotem Wojtek nie oglądał telewizji przez dwa dni.
Wojtek wymyślił trzeci sposób. Weźmie swoją najładniejszą zabawkę, nowy samochód terenowy, jak prawdziwy, tylko mniejszy, i będzie się bawił. Tamten chłopiec też będzie chciał się pobawić i zostaną przyjaciółmi. No i szło całkiem dobrze, chłopiec szalał z dżipem po całej piaskownicy, ale Wojtek nagle się rozmyślił i zabrał swoją zabawkę. Tamten się obraził i uderzył Wojtusia koparką. Wojtuś oddał, i tym razem nie jadł słodyczy przez dwa dni. I znowu Wojtek nie miał przyjaciela. Nie to nie. Poszedł zjeżdżać na zjeżdżalni. Zjeżdża aż tu mu coś wylądowało na głowie. Usłyszał głośny śmiech. To jakaś dziewczynka pędzi za nimi chce go prześcignąć. O nie! Wojtek pierwszy dopadł drabinki, pierwszy się wspiął, pierwszy zjeżdża, ale ona nie czeka, tylko za nim. I znowu ma ją na głowie.
Wojtek, nie wiele myśląc, za nią i teraz on jej na głowie. A ta się śmieje, mało nie pęknie, i woła:
Ale super! Jak się nazywasz? Bo ja Kalinka!
A ja Wojtek! Kto pierwszy w piaskownicy?
Ja!
Nie właśnie ja!
W piaskownicy razem budowali zamek, ale Kalinka potem zaczęła robić dołek i trochę się pokłócili co większe: dołek czy zamek. Na szczęście tak się pchali, że zamek się zrobił całkiem malutki, a dołek zniknął, więc zaczęli się śmiać. No i jeszcze trochę sobie pobiegali naokoło wszystkich dzieci, wrzeszcząc wniebogłosy i trzeba było iść do domu. Szkoda. Odtąd Wojtek bawił się z Kalinką.I do tego przestał szukać przyjaciela. Jak myślisz, dlaczego?

3. Rozmowa na temat opowiadania
Jak Wojtuś szukał przyjaciela?
Czy dobrze robił?Czy tak należy się bawić z innymi dziećmi?
Jak poznał Kalinkę?
Czy ona jest jego przyjacielem?

4. Posłuchaj piosenki „Mam przyjaciela” https://youtu.be/mGsicfW_yG8

5. Babki z piasku ćwiczenia w liczeniu
Zabawę w piaskownicy można wykorzystać do ćwiczeń w liczeniu.
Mówimy do dziecka zdania a ono je ilustruje za pomocą babek z piasku i podaje wyniki.
Zrób dwie babki. Policz je głośno. Dorób jeszcze dwie babki? Ile masz razem babek?
Zrób trzy babki. Policz je głośno. Usuń jedną babkę. Ile babek zostało? Policz je głośno.
Zrób cztery babki. Policz je głośno. Usuń dwie babki. Ile babek zostało? Policz je. Itd.

09.06. Wtorek Zabawy z motylem

1. Słuchanie wiersza M. Kownackiej Motyle.
Motyle… motyle… motyle…
jest ich w ogrodzie tyle!
Nad kwiatami wiodą igraszki
czerwieńczyki, żeglarze, modraszki!
Leciuteńkie, lotne, kolorowe –
pawie oczka i pazie królowej!
Piją nektar, zapylają kwiatki –
nie będziemy ich łapać do siatki!
Pędzle! Farby! Bajka kolorowa!
Na wyścigi – motyle malować!

2. Motyle – malowanie farbami plakatowymi.
Dziecko maluje całą powierzchnię kartki gęstą farbą plakatową. Następnie drugim
końcem pędzla rysuje na niej kształty motyli.

3. Może zainteresują cię inne pomysły plastyczne
Motyl malowany gabką https://youtu.be/wuIxb58fQBA
Motyle z ręcznika papierowego https://youtu.be/LvQU423PTOO

4. Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej Motyl (według A. Wacławskiego, K. Bayer).
Rodzic mówi wiersz, a dziecko rysuje oburącz, w lustrzanym odbiciu, elementy opisane w kolejnych jego fragmentach.
My jesteśmy motylkami,
kolorowe skrzydła mamy.
I fruwamy tu i tam,
gdzie słoneczko świeci nam.
I na dół, i w górę,
z kwiatka na kwiatek,
tu z przodu stokrotka, a z tyłu bławatek.
Więc lecę radośnie tu i tam,
bo skrzydełka przecież mam.

5. Zabawa matematyczna Policz motyle (według T. Fiutowskiej).
Zachęcamy do rozwijania zainteresowań matematycznych u dziecka.
Prosimy dziecko, aby przygotowało palce do liczenia. ,
pokazujemy obrazek, np. z dwoma motylami, i mówimy: – Usiadły na kwiatku motyle.
Pokażcie na palcach, ile. Dziecko pokazują dwa palce i mówi: − Tyle.
pokazujemy następne obrazki, a dziecko pokazuje palce, odwzorowując pokazane zbiory liczbowe.

6. Obejrzyj film DJ Miki – Motyle https://youtu.be/A3IEIqsP5P4

10.06. Środa Skacząca piłka

1. Słuchanie wiersza D. Gellner Piłka.
Po cichutku, po kryjomu, wyskoczyła piłka z domu.
Hop! Hop! W górę! W dół! Przeskoczyła świata pół.
Zatrzymała się pod płotem, zatańczyła z burym kotem.
Hop! Hop! Raz i dwa! Obudziła złego psa.
Gdzie jest teraz? Pośród kaczek.
Kwaczą kaczki: – Kto tak skacze?
Ale piłka dalej zmyka. Patrzcie! Wpadła do kurnika.
Hop! Hop! W górę! W dół! Przestraszyła stado kur.
Gdy odpocząć chciała chwilę, siadły na niej dwa motyle.
Każdy z nich pomyślał tak:– Jaki duży, piękny kwiat!
Biała koza, białą dróżką, potoczyła piłkę nóżką.
Pędzi piłka w stronę wiadra. Bęc! Do zimnej wody wpadła!
. – Oj! Do licha! – rzekła brzydko. – Chcę do domu! I to szybko!
Choć nie miała wcale nóg, przeskoczyła – hop! – przez próg.
Zatrzasnęła z hukiem drzwi i pod łóżkiem grzecznie śpi.

Rozmowa na temat zwierząt, które piłka spotkała podczas swojej wędrówki.

2. Wykonanie pracy plastycznej.
Zaproponowanie wykonania własnych piłek, czyli pomalowania kartek w kształcie koła
w wymyślone przez dziecko wzory.

3. Aktywne słuchanie opowiadania W. Badalskiej Nieudane łowy.
Dziecko dopowiada brakujące słowa w odpowiedniej formie na podstawie pokazywanych
przez obrazków (wytłuszczone nazwy w tekście).
Wyszła myszka spod tapczanu,
teraz biegnie prosto na nas.
Kot się czai na tapczanie,
patrzmy, co się dalej stanie.
Widzi kot – mysz ucieka,
droga do niej niedaleka.
Skok i… myszkę w łapach trzyma!
O tak, z kota żartów nie ma.
Lecz nasz kotek jest speszony,
mysz ogląda z każdej strony,
bo tym razem od tapczanu
biegła myszka nakręcana.

3. Ćwiczenia klasyfikacyjne Pomieszane piłki.
Dziecko segreguje sylwety piłek wycięte z kolorowego kartonu według wielkości, koloru.

4. Ekspresja słowna Co powiedziałaby piłka?
Próby odpowiadania przez dziecko na pytanie Co powiedziałaby piłka, gdyby umiała mówić?

5. Posłuchaj piosenki Zaczarowana piłka- Dziecięce przeboje https://youtu.be/7xUD_bMqbtk

12.06. Piątek Bańki mydlane

1. Słuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej Bajka o mydlanej bańce.

Któregoś dnia Marynka bawiła się w robienie baniek mydlanych. Nie bardzo jej się to
udawało. Może mydło było źle rozrobione, może zbyt mocno dmuchała… Z rozszczepionej
słomki spadały mętne, szare krople albo wylatywały malutkie, od razu pękające,
banieczki. Marynka zniechęciła się. – Spróbuję jeszcze tylko raz – postanowiła. Znowu
szara kropelka upadła na ziemię. Tuż za nią ukazała się w rozwidleniu słomki druga,
nieduża, ale coś w niej zamigotało złociście. Marynka dmuchnęła lekko. Bańka wydęła
się. Coraz więcej złotych błysków przelewało się po niej i zmieniało w barwy różowe
i czerwone. – Jaka śliczna – pomyślała Marynka. Nie odejmowała słomki od ust, bojąc
się nieostrożnym ruchem popsuć kolorową bańkę.
Wtem jakby ktoś jej szepnął do ucha: – Dmuchnij jeszcze…
– Czyj to głos? Przecież nikogo tu nie ma… Może mi się zdawało? A może to bańka mydlana
tak prosi? – przemknęło jej przez głowę. Dmuchnęła lekko, ostrożnie. W bańce
zamigotały błyski zielone i modre. Przeleciały i zniknęły.
– Dmuchnij jeszcze… Chcę być piękna, najpiękniejsza z wszystkich baniek mydlanych!
Piękniejsza od tęczy na niebie – szeptał ten sam głosik. Tak przynajmniej wydawało
się Marynce.
Więc znowu dmuchnęła. Bańka zrobiła się wielka. Takiej Marynka jeszcze nigdy nie
widziała. Mieniła się barwami tęczy: czerwono i fioletowo, pomarańczowo i żółto, zielono
i niebiesko. Dziewczynka bała się drgnąć, odetchnąć, gdy znowu wydawało się
jej, że słyszy: – Jeszcze… Jeszcze trochę… Chcę być jeszcze piękniejsza! Więc dmuchnęła
raz jeszcze i wtedy… zniknęły tęczowe błyski. Bańka mydlana pękła i roztrysnęła
się na małe, bezbarwne kropelki.

2. Rozmowa na temat opowiadania.
– W co bawiła się Marynka?
– Jak wyglądały jej pierwsze bańki mydlane?
– Czyj głos usłyszała? O co prosiła ją bańka mydlana?
– Co wtedy zrobiła dziewczynka?
– Jakie kolory miała duża bańka mydlana? Jak zakończyła się zabawa?
– W jaki sposób robimy bańki mydlane?

3. Ćwiczenia oddechowe Puszczamy bańki mydlane.
Nauczyciel pokazuje dzieciom sposób puszczania baniek; dzieci naśladują sposób dmuchania
– delikatny i mocny.

4. Ćwiczenia logorytmiczne na podstawie wiersza W. Grodzieńskiej Marsz.
Dziecko maszeruje w miejscu;
Hej, idziemy naprzód żwawo po wypowiedzeniu wersu wiersza wykonuje dwa klaśnięcia,
nóżką lewą, nóżką prawą. jak wyżej,
Tup, tup, tup! Buch, buch, buch! trzy razy tupie, trzy razy uderza piąstką o piąstkę,
A kto z nami, ten jest zuch! obraca się wokół własnej osi,
Radość w oczach wszystkich świeci: wskazuje na oczy; po wypowiedzeniu wersu wiersza wykonuje dwa klaśnięcia,
na wycieczkę idą dzieci. maszeruje w miejscu; po wypowiedzeniu wersu wiersza wykonuje dwa klaśnięcia,
Tup, tup, tup! Buch, buch, buch! trzy razy tupie, trzy razy uderza piąstką o piąstkę,
A kto z nami, ten jest zuch! obraca się wokół własnej osi.

5. Obejrzyj bajkę Banki Mydlane i zobacz jak Świnka Peppa puszcza bańki mydlane. https://youtu.be/LpmJd5XAPdO
6. Zobacz ciekawe eksperymenty Nie pękające banki. Jak je zrobić? https://youtu.be/5hwCjXFDu8k