MALI BADACZE -eksperymenty ,,Odkrywać, to znaczy wiedzieć to, co wszyscy widzą i myśleć tak, jak nikt dotąd nie myślał”.

MALI BADACZE -eksperymenty   ,,Odkrywać, to znaczy wiedzieć to, co wszyscy widzą i myśleć tak, jak nikt dotąd nie myślał”.

Albert SzendGyorg

Dzieci już od urodzenia są ciekawskimi odkrywcami i badaczami. Uczą się przez działanie. Działania badawcze są kreatywne, dzięki czemu dzieci poszerzają swoją wiedzę, uruchomiają wyobraźnię, koncentrację uwagi, spostrzegawczość, wytrwałość, mogą pokonywać przeszkody i próbować różnych możliwości. Wykonywane eksperymenty zachęcają
do myślenia, porównywania, opowiadania. Z wykonywanych doświadczeń dzieci czerpią wiele radości, jest to wspaniała zabawa dla nich.

Aktywność badawcza występuje w dwóch postaciach. Pierwszy sposób to ten, w którym nauczyciel jest inicjatorem różnych działań. Prowokuje do zadawania pytań, udostępnia pomoce badawcze. W drugim sposobie dziecko ma swobodę działania, samo wyznacza sobie tempo i czas pracy, ale jednocześnie jest to uczenie się drogą prób i błędów. Jest ono jednak narażone na wiele trudności i porażek. Starszaki dowiedziały się jak mogą przenikać kolory, jak powstaje prąd z cytryny, jak można napompować balona za pomocą butelki i sody, jak zrobić chemiczne jojo, jak można malować na mleku i tworzyć kolorowe mozaiki.